عضو شوید
عضویت سریع
آمار وب سایت:
بازدید امروز : 93 بازدید دیروز : 221 بازدید هفته : 352 بازدید ماه : 390 بازدید کل : 26845 تعداد مطالب : 126 تعداد نظرات : 11 تعداد آنلاین : 1
آپلود نامحدود عکس و فایل
آمار وب سایت آمار مطالب :: کل مطالب : 126 :: کل نظرات : 11 آمار کاربران :: افراد آنلاین : 1 :: تعداد اعضا : 1 کاربران آنلاین آمار بازدید :: بازدید امروز : 93 :: باردید دیروز : 221 :: بازدید هفته : 352 :: بازدید ماه : 390 :: بازدید سال : 1637 :: بازدید کلی : 26845
آمار مطالب
آمار کاربران
کاربران آنلاین
آمار بازدید
رزومه چيست؟ * رزومه سندي است كه به طور فردي تنظيم ميشود و تمركز اصلي آن بر روي سابقه ي كاري شخص است. * رزومه به طور مختصر تجربيات كاري و مهارت ها و تحصيلات و صلاحيت هاي فرد را برجسته و پر رنگ مي سازد. * به گونه اي تنظيم مي شود كه تاثير اوليه مطلوبي ايجاد كند. * ابزاري قوي در جهت دادن به نتيجه مصاحبه است.
رزومه برگه تقلب شما براي مصاحبه است!
رزومه تبليغي براي شماست براي فراهم كردن يك مصاحبه!
رزومه موارد زير نيست: * شرح زندگي شخصي * ليست كاملي از تجارب كه شامل اطلاعات نامربوطي است. * به گونه اي تنظيم شود كه نياز به خواندن كامل داشته باشد نه مطالعه سطحي (استفاده از عبارات به جاي جملات) * جايي براي ارتكاب اشتباهات، فرمت هاي نامعمول، دستور زبان ضعيف يا سبك نا معين و بي هدف
هدف رزومه اين است كه:
* صلاحيت هاي حرفه اي فرد را برجسته و پر رنگ كند. * تجربيات تحصيلي و حرفه اي شخص را تشريح كند. * پتانسيل هاي فرد را نمايش دهد و آشكار كند. * اجازه ورود شما را به اتاق كار فرما كسب كند!
* نام، نشاني، شماره تلفن و email و … (آوردن عكس معمولا توصيه نمي شود.) * اهداف (اختياري) * چكيده كار حرفه اي و صلاحيت ها (profile) * تحصيلات * تجارب * موارد ديگر مانند جوايز، انتشارات و …
ساختار رزومه
* هدف o در بخش هدف بايد عباراتي هدفمند آورده شود كه آشكارا، نوع كاري كه مي جوييد را بيان دارد. o اهداف خوب بايد بسيار دقيق تعريف شوند. o بيان اهداف اختياري است.
* عناصر رزومه
o اين بخش جمع بندي از مهارت ها و دانش و دستاورد هاي مرتبط شما است. o دقيق باشيد. اين قسمت را با كاري كه جستجو مي كنيد هماهنگ سازيد. o چنانچه اين قسمت خوب نوشته شود مي تواند كمك زيادي به كارفرما جهت تمركز بر روي نقاط قوت شما كند. o در مورد آنچه پيشنهاد مي كنيد خوب فكر كنيد.
* چكيده اي از صلاحيت ها و مهارت ها (profile)
* تحصيلات o شامل مدارجي كه كسب كردهايد. (در صورتي كه در حال گرفتن مدركي هستيد زماني كه انتظار مي رود اين مدرك را كسب كنيد ذكر كنيد) و تماريني كه در هر زمينه اي انجام داده ايد (از جمله پروژه هاي درسي) و تقديرنامه ها و جوايزي كه در دوران تحصيل كسب كرده ايد است. (هر كدام از اين موارد، ذيل دوره كسب مدرك تحصيلي مرتبط آورده مي شوند.)
* تجارب o در مورد تجارب كه در دوران كاري خود كسب كرده ايد بحث كنيد نه در مورد سابقه كاري خود در ارگان هاي مختلف! o دوره هاي كارآموزي و سمت هايي را كه برايشان حقوق نگرفته ايد، اگر مرتبط هستند ذكر كنيد. o از عباراتي مانند “مسئوليت ها عبارتند از” يا “شرح وظايف” پرهيز كنيد. o بيان آنچه انجام داده ايد تا حد امكان موجز باشد. o شما همچنين مي توانيد قسمت “ تجارب ” را پيش از بخش تحصيلات بياوريد.
* برخي قسمت هاي اضافي/اختياري o عضويت و رهبري گروه هاي كاري حرفه اي o فعاليت ها و رهبري هاي گروهي o مهارت هاي كار با كامپيوتر o انتشارات يا ارائه ها o اطلاعات اضافي ديگر o جوايزي كه كسب كرده ايد در صورت ارتباط
انواع قالب هاي رزومه:
* رزومه زماني (chronological) * رزومه عملكردي (functional) * رزومه تركيبي (combinational) * رزومه فني (technical)
* رزومه زماني o خواناتر است و معمول ترين نوع رزومه است. o تجارب كاري و تحصيلي به ترتيب معكوس از لحاظ زماني آورده مي شوند. o در صورتي كه بيشتر پيشينه ي تحصيلي و كاري شما در رابطه با هدف جديدتان باشد، اين نوع رزومه بسيار موثر خواهد بود.
قالب هاي رزومه
* رزومه عملكردي o تكيه بر روي توانايي ها و مهارت هاست نه بر تاريخ انجام كارها و مشاغل قبلي. o مهارت هايي كه براي انجام كار مورد نظر شما نياز است و آنها را داريد ليست كنيد. o به شما امكان مي دهد بر مهارت هايي كه از طريق فعاليت هاي داوطلبانه يا جنبي به دست آورده ايد تمركز كنيد. o معمولا توسط كساني كه تحصيلات و كار حرفه اي آنها در ارتباط مستقيم با هدف فعلي آنها نيست، استفاده مي شود.
* فرم تركيبي o از عناصر فرم زماني و عملكردي استفاده كنيد. o بر روي مهارت ها و توانايي هاي خود تاكيد كنيد. o شامل توضيحي در مورد مشاغل و تجارب قبلي شماست. o اگر هدف جديدتان داراي چندين مولفه است (براي مثال تحقيق، مديريت، تجارت و امور اجرايي) اين نوع رزومه موثرتر خواهد بود.
* رزومه فني o به عنوان يك اصطلاح براي تشريح رزومه اي استفاده مي شود كه براي موقعيت هاي فني تهيه مي شود. (براي مثال علوم يا مهندسي كامپيوتر) o مي توان از هر ۳ قالب ديگر استفاده كرد ولي بايد بر مهارت هاي فني مثل زبان هاي برنامه نويسي كامپيوتري خاص يا مهارت هاي آزمايشگاهي تاكيد كرد. o در صورتي كه ميانگين معدل دانشگاهي شما از ۱۶ بالاتر است آنرا ذكر كنيد.
ده نكته در نوشتار رزومه
به عنوان ابزاري مهم در يافتن شغل خود بخش قابل توجهي از وقت و انرژي خود را صرف اين قسمت كنيد.
نكته يكم
* دانش فني خود را جزء به جزء بيان كنيد.
نكته دوم
* تا جايي كه مي توانيد از لغاتي استفاده كنيد كه ضمن جلب توجه كار و تجربيات دانشگاهيتان را منعكس كنند. لغاتي كه در رزومه ي شما مي آيند بايد با دقت انتخاب شوند به گونه اي كه مهارت ها و تجارب شما را به استخدام كنندگان معرفي كنند.
نكته سوم
* صلاحيت هاي خود را به ترتيب از مربوط ترين تا بي ارتباط ترين ليست كنيد. * تنها هنگامي با ذكر درجه و مدارك دانشگاهيتان آغاز كنيد كه با شغلي كه مي جوييد مربوط باشند. * اگر كاري را كه ميجوييد قبلا در شغل ديگري تجربه كرده ايد، حتما در آغاز ذكر كنيد. * از پايبندي متعصبانه به رعايت ترتيب زماني در ذكر تجاربتان پرهيز كنيد.
نكته چهارم
* هرگاه ممكن است تجارب خود را با اعداد و ارقام بيان كنيد. * اعداد و ارقامي مثل: ميزاني از بودجه كه ذخيره كرده ايد، افزايش بهره، تعداد خطهايي كه كد زده ايد يا ديباگ كرده ايد، تعداد ماشين هايي كه مديريت يا تعمير كرده ايد و … را ذكر كنيد. * اين ها پيشرفت يا موفقيت هايي را كه مستقيما از كار شما نتيجه شده اند نشان مي دهند.
نكته پنجم
* خود را فردي به تصوير كشيد كه فعال است و توانايي استفاده از ذهن خود براي حل مشكلات را، به خوبي داراست. از جملات زمان گذشته استفاده كنيد، حتي در توصيف موقعيت فعليتان تا از گيج شدن خواننده جلوگيري كنيد.
نكته ششم
* خود را ارزان نفروشيد. اين بدون شك بزرگترين خطاي تمام رزومه هاست، چه فني و چه غير آن. تجارب شما شايسته ي بازنگري هستند. رزومه يتان را همچون تبليغي براي خود تنظيم كنيد. نقاط قوت خود را به روشني بيان كنيد. اگر تجربه ي با ارزشي داريد كه در هيچ قسمتي جا نمي شود، براي آن يك قسمت جدا در نظر بگيريد.
نكته هفتم
* موجز باشيد. به عنوان يك قاعده، رزومه هايي كه تجارب پنج سال يا كمتر را نشان مي دهند بايد در يك صفحه جا شوند. تجارب وسيع تر مي توانند از دو صفحه استفاده كنند. سه صفحه حدي است كه تجارب ۱۵ ساله يا بيشتر نيز نبايد از آن عبور كنند. از تشريح زياد و طولاني پروژه ها پرهيز كنيد. تا جاي ممكن از كلمه هاي “اين” و “آن” پرهيز كنيد و هرگز از شناسه ي “من” يا ديگر شناسه ها براي مشخص كردن خود استفاده نكنيد.
نكته هشتم
* از عناصري كه نيازي به آن ها نيست استفاده نكنيد. مانند: وضعيت تاهل، وضع سلامت، سن، جوايز بي ربط، فعاليت هاي داوطلبانه يا جنبي بي ربط، انتشارات نامرتبط، آدرس دوم (همان آدرس اول هم معمولا گيج كننده است و مورد استفاده قرار نمي گيرد)، سابقه ي سفرها، مقادير حقوق پيشين، نام سرپرستان قبلي، دلايل ترك شغل قبلي.
نكته نهم
* از دوستي معتمد بخواهيد رزومه شما را بازبيني كند. از فردي بهره بگيريد كه به جزئيات توجه مي كند و مي تواند به گونه اي موثر نوشته يتان را نقد كند و نظري منصفانه و صادقانه بدهد. در اين صورت حتما نظرات وي را دخيل كنيد. اگر برايتان مقدور است از نظر سه تا چهار نفر استفاده كنيد.
* بازبيني كنيد. بازبيني كنيد و باز هم بازبيني كنيد. تمام خطاهاي نوشتاري و ضعف هاي ساختاري و دستوري را رفع كنيد. چندين بار باز بيني كنيد لااقل در دو روز، تا در برخورد تازه بتوانيد خطاهاي پنهان را بيابيد.
نكته دهم
* وضعيت ظاهري رزومه: o از كاغذ مرغوب A4 استفاده كنيد. o حتما از پرينتر ليزري استفاده كنيد. دست نوشته، استفاده از ماشين تايپ و چاپ با پرينترهاي نقطه اي و حتي استفاده ازپرينترهاي جوهر افشان كار نامناسبي است.
o از فونت (قلم) رسمي استفاده كنيد. قلمهاي فانتزي فقط زيبا به نظر ميرسند ولي اثر رواني منفي دارند. o رزومه جزء اسناد رسمي بازرگاني است. از كاغذهاي ماركدار، كادر دار و يا رنگي اصلا استفاده نكنيد. رزومه ي شما به فرض آن كه از همان آغاز بايگاني نشود، بارها كپي، فكس يا اسكن مي شود، پس كاغذ خاص يا رنگي فايده اي ندارد.
Cover Letter چيست؟
* نامه اي است كه خطاب به فردي كه رزومه را براي انتخاب شما بررسي خواهد كرد مي نويسيد. * اين نامه در واقع روي رزومه قرار مي گيرد چه در پاكت باشد يا نباشد.
Cover Letter براي چيست؟
* تا سابقه حرفه اي خود را براي كار فرما مطرح كنيد. * تا برخي مهارت هاي خود را برجسته تر و پر رنگ تر نشان دهيد. * تا استخدام كننده را متقاعد كنيد كه ارزش هاي قابل توجهي براي عرضه كردن داريد.
نامه ي خود را بر چه اساسي تنظيم كنيد؟
* توجه * علاقه * انگيزه * اقدام
توجه
بايد
o خوب به نظر برسد و به سادگي خوانده شود. o به فرد مشخصي ارجاع داده شود. o بر روي برگه مرغوب با املا و فاصله گذاري و پاراگراف بندي صحيح چاپ شود. o از يك صفحه بيشتر نشود.
علاقه
* در اولين پاراگراف بايد تشريح كنيد كه: o چرا مي نويسيد؟ o براي چه موقعيتي درخواست مي دهيد؟ o از چه طريقي در مورد اين موقعيت اطلاع كسب كردهايد؟
انگيزه
* در پاراگراف دوم خود را مطرح كنيد. o چرا آنها بايد ازشما دعوت به همكاري كنند؟ o چرا مي خواهيد براي آنها كار كنيد؟ o صفات و توانايي هاي منحصر به فرد خود را كه مي تواند باعث ثمر بخشي در اين موقعيت شود، مشخص سازيد. o تحصيلات و تجارب خود را كه اين موسسه يا سازمان به دنبال آن است مشخص كنيد.
اقدام
* نهايتا o براي يك مصاحبه درخواست دهيد. o از آنها دعوت كنيد كه با شما تماس داشته باشند و شماره تلفن در دسترس خود را به آنها بدهيد. o از آنها براي توجه و وقت گذاريشان تشكر كنيد. o نامه خود را امضا كنيد.
بايدها و نبايدهاي Cover Letter
هيچ گاه
* از يك صفحه تجاوز نكنيد. * اطلاعات شخصي نامربوط بيان نكنيد. * دروغ نگوييد! * عادات و فعاليت هاي اجتماعي و ورزش مورد علاقه خود را بيان نكنيد!
همواره
* از كاغذ مرغوب استفاده كنيد. * نامه خود را امضا كنيد. * آدرس خود را در نامه درج كنيد. * نسخه اصلي را ارسال كنيد. * نامه خود را تايپ كنيد. * نامه خود را اصلاح كنيد و در صورت امكان براي تصحيح به چند نفر بدهيد.
۱۰ مورد از اشتباهات متداول
* غلط هاي املايي * اشتباهات تايپي و چاپي * استفاده نادرست از عبارات و كلمات * استفاده دائمي از ضمير “من” * استفاده از تصاوير و گرافيك * ذكر نكردن مهارت هاي كار با كامپيوتر * دست كم گرفتن تاثير معنايي استفاده از كلمات معادل * اغراق * استفاده از دورنگار و يا email مربوط به كارفرماي فعلي * قرار دادن اطلاعات شخصي
استراتژي هاي بازنگري
* آيا تشريح شما از مهارت هايتان حداقل به ۳ تا از اين سوالات پاسخ گويي مي كند؟
o چه مهارت هايي داريد؟ o محل كسب اين مهارت ها؟ o چه زماني هر يك از اين مهارت ها كسب شده اند؟ o چگونه اين مهارت ها كسب شده اند؟ o چرا اين مهارت ها را كسب كرده ايد؟
ويژگي هاي يك رزومه خوب
شايد در طول دوران زندگي براي هريك از ما پيش بياد كه حداقل يكبار بخوايم براي استخدام در يه محيط كاري رزومه بنويسيم. با توجه به اينكه مخصوصا در كشورهاي غربي توجه خاصي به روزمه مي شه، لذا هرچه دقيق و هدف دار نوشتن اين رزومه مي تونه پروسه استخدام شما رو سريعتر و راحتتر پيش ببره. جالب اينجاست كه يكي از دوستان يه مدت پيش يه رزومه خيلي كامل و هدف دار به قسمت Google Jobs فرستاد و بعد از مدتي پيگيري بهم اطلاع داد كه گوگل ازش دعوت كرده تا در مصاحبه حضوري شركت كنه. اين تاثير و اهيمت يك رزومه رو برامون بطور كامل مطرح مي كنه.
يه روزمه استاندارد پيرو قوانين و دستورالعمل هاي خاصي هست، ولي در نهايت اين شما هستيد كه تصميم مي گيريد چطور رزومه رو بنويسيد، حال آنكه مقيد بودن به قوانين مي تونه شما رو از بهتر نوشتن محروم كنه. پس نكته اول اين هست كه واقعا تصميم بگيريد كه چيزي رو در واقعيت وجود داره و بايد منتقل بشه رو بنويسيد.
قبل از شروع به نوشتن، خوب فكر كنيد. به تمامي مشاغل پيشين، درجات و رتبه هاي كاري، مدارك و سوابق تحصيلي و كليه تجارب كاري مرتبط و غير مرتبط خود فكر كنيد. تك تك آنها مي تواند در تصميم گيري ستاد استخدام تاثير بسزايي بگذارد. اگر برايتان مقدور بود حتما چند نمونه از رزومه ها را به دقت بررسي كنيد. دقت كنيد كه هيچگاه نمي شه هيچ دو روزمه اي رو پيدا كرد كه عينا شبيه هم باشند، پس شما هم سعي نكنيد كه از رزومه ديگران كپي كنيد. به نظر من اون تلاش و زحمت و خلاقيتي كه در نوشتن رزومه خودتون به كار خواهيد برد، خودش يكي از عوامل تاثير گذار هست. صادق باشيد نوشتن تمامي موارد و تجارب بهتر از مخفي كردن آنهاست. دروغ نوشتن شايد منجر به تصديق رزومه و دعوت از شما براي مصاحبه حضوري شود ولي نهايتا در مرحله تسليم مدارك دروغ شما فاش خواهد شد كه اين تاثير بسيار منفي در پروسه خواهد گذاشت. حرفه اي عمل كنيد، براي مثال اگر آدرس ايميل خود را مي نويسيد، دقت كنيد اين آدرس مضحك، بي معني يا داراي ايرادات عرفي و اخلاقي خاصي نباشد. ممكن است روزمه شما رو افرادي با عقايد خاص يا مخالف عقايد شما بررسي كنند، پس طوري بنويسيد كه عامه پسند باشد، از كاغذ هاي رنگي، فونت هاي كودكانه و پر زرق و برق، لينك به وبلاگ يا وبسايت هاي خودتان نيز تا حد امكان بپرهيزيد.
از غلط هاي املايي و نگارشي بپرهيزيد. اين غلطها ممكن است اين ذهنيت را در ذهن بررسي كننده ايجاد كنند كه شما تمايل زيادي به اين كار نداريد لذا دقت كافي را نكرده ايد. مشخصات شخصي خود از قبيل قد، وزن و وضعيت چهره جزو مواردي هستند كه براي بسياري از بررسي كننده گان آزار دهنده مي باشند، پس تا جايي كه ممكن است از نوشتن و ارائه آنها بپرهيزيد. (البته اگر شغل شما بيشتر جنبه فيزيكي دارد، و مشخصات جسماني شما مي تواند در اين زمينه تاثير گذار باشد، حتما آنها را بنويسيد.)
در ابتداي روزمه خودتان را كاملا معرفي كنيد. نام كامل، آدرس، شماره تماس، شماره فاكس و ايميل را حتما ذكر كنيد. پس از آن اهداف شغلي خودتان را در جملات كوتاه يا شبه جملات بنويسيد. منظور از اهداف شغلي، مشاغل هدفي هستند كه شما مي خواهيد آن را انجام دهيد. در مرحله بعدي از آخرين تجربه كاري خود شروع كنيد و به ترتيب تمامي آنها را ليست كنيد، دقت كنيد، نوع شغل، ميزان تجربه به ماه يا روز، و ويژگي ها منحصر بفرد هر تجربه كاري مي تواند براي بررسي كننده رزومه شما مفيد و جالب باشد. پس آنها را حتما ذكر كنيد. سپس، مدارك و سوابق تحصيلي خود را با ذكر محل اخذ مدرك و مجددا ذكر ويژگي هاي منحصر بفرد هر مدرك يا سابقه تحصيلي، بنويسيد. از توانايي هاي فردي خود مانند، زبان هاي غير مادري، ميزان آشنايي با كامپيوتر يا زبان هاي برنامه نويسي و … نيز در چند خط كوتاه توضيحاتي ارائه دهيد. حتما دقت داشته باشيد كه در انتهاي روزمه يادداشت كنيد كه “مراجع و مدارك قابل ارائه هستند”. و نكته آخر اينكه تا جايي كه ممكن است سعي كنيد در يك صفحه تمامي مطالب خود را درج كنيد. چنانچه تجارب كاري شما زياد مي باشند، استفاده از برگ دوم مشكلي ندارد، اما از سه برگي شدن روزمه تا حد امكان بپرهيزيد.
تست اساسي رزومه: * ظاهر: آيا جذاب و جلب كننده است؟ آيا خود شما مايل به خواندن آن هستيد؟ * سبك: آيا از style حرفه اي استفاده كرده ايد؟ * طرح: آيا رزومه شما شامل عناصر گرافيكي است؟ * طول رزومه: آيا شما با كوتاهتر كردن رزومه تان مي توانيد همان اثر را بگذاريد؟ * ارتباط: آيا مطالب نا مربوط را حذف كرده ايد؟ * صحيح نوشتن: آيا همه قسمت ها از لحاظ دستوري صحيح است؟ * كلمات كليدي: آيا به خوبي از آن ها بهره برده ايد؟ * تخصصي بودن : آيا به اندازه كافي ظريف شده ايد و از كلي بافي فاصله گرفته ايد؟ * دستاوردها: آيا توانايي هاي و دستاوردهاي برجسته و اصلي شما در رزومه تان بيان شده است؟ * كامل بودن: آيا چيز مهمي از قلم افتاده است؟ * هدف واضح: آيا كارفرما مي تواند بلافاصله بفهمد كه شما به دنبال چه چيزي هستيد؟ * رد پا : آيا امكان تماس دوباره با خود را برايشان فراهم كرده ايد؟ * صحت: آيا حقيقت كامل بيان شده است؟! * تاثير: آيا اعتماد به نفس خود را رسانده ايد؟ * مستند بودن: آيا جملات شما قابل درستي يابي هستند و مي توان صحت آنها را بررسي كرد؟
نوع رزومه مطلوب براي بررسي كنندگان
* ۴۷.۸% افراد تمايل داشته اند كه رزومه هايي كه ارسال شده است را از طريق web site و به صورت الكترونيكي دريافت كنند. * ۴۲.۱% ديگر تمايل داشته اند كه رزومه ها را از طريق email دريافت كنند.
* و تنها ۸.۲% از بررسي كنندگان تمايل داشته اند كه نسخه چاپي رزومه را دريافت كنند. * و ۱.۹% ديگر هم از طرق ديگر مايل بوده اند كه رزومه افراد را دريافت كنند!
کد را وارد نمایید:
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اطلاعات عمومی و آدرس nofel.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
RSS